உண்ணாது நோற்பார் பெரியர் பிறர்சொல்லும்
இன்னாச்சொல் நோற்பாரின் பின். 160
Who fast are great to do penance Greater are they who bear offence
அறத்துப்பால்இல்லறவியல்பொறையுடைமை
பிறர் சொல்லும் தீய சொற்களைப் பொறுத்துக் கொள்பவருக்கும் பின்புதான் விரதம் காரணமாக உணவைத் தவிர்த்து நோன்பு இருப்பவர் பெரியவர் ஆவார்.
- சாலமன் பாப்பையா
பசி பொறுத்து உண்ணாநோன்பு இருக்கும் உறுதி படைத்தவர்கள்கூடப் பிறர்கூறும் கொடுஞ்சொற்களைப் பொறுத்துக் கொள்பவர்களுக்கு, அடுத்த நிலையில் தான் வைத்துப் போற்றப்படுவார்கள்
- மு.கருணாநிதி
உணவு உண்ணாமல் நோன்பு கிடப்பவர், பிறர் ‌சொல்லும் கொடுஞ் சொற்களைப் பொறுப்பவர்க்கு அடுத்த நிலையில்தான் பெரியவர் ஆவர்.
- மு.வரதராசனார்
Those who endure abstinence from food are great, next to those who endure the uncourteous speech of others
- Unknown
The Kural 160 emphasizes the virtues of patience and endurance, particularly in the face of harsh or negative speech from others. The verse states that those who can abstain from retaliation and maintain composure when confronted with offensive words are regarded highly, even more so than those who practice abstinence from food. Abstaining from food, often practiced in many cultures as a form of penance or self-discipline, is indeed a commendable act of self-control. However, the verse places a higher value on the ability to endure harsh words from others, as it requires a greater degree of emotional control and maturity. This practice of patience and restraint is a demonstration of an individual's strength of character. In essence, the verse suggests that while physical discipline (like fasting) is admirable, it is the emotional and mental discipline (like enduring harsh words without retaliation) that truly highlights a person's greatness. This reflects the broader theme in Thiru Kural of advocating for virtues that promote harmony and peace in society.
- ChatGPT 4