கருமத்தால் நாணுதல் நாணுந் திருநுதல்
நல்லவர் நாணுப் பிற. 1011
To shrink from evil deed is shame The rest is blush of fair-faced dame
பொருட்பால்குடியியல்நாணுடைமை
இழிவான செயல்களுக்கு வெட்கப்படுவதே அனைவர்க்கும் பொதுவான நாணம்; மற்றொன்று அழகிய நெற்றி கொண்ட பெண்களின் இயல்பான வெட்கம் ஆகும்.
- சாலமன் பாப்பையா
ஒருவர் தமது தகாத நடத்தையின் காரணமாக நாணுவதற்கும், நல்ல பெண்களுக்கு இயல்பாக ஏற்படும் நாணத்துக்கும் மிகுந்த வேறுபாடு உண்டு
- மு.கருணாநிதி
தகாத செயல் காரணமாக நாணுவதே நாணமாகும், பெண்களுக்கு இயல்பான மற்ற நாணங்கள் வேறு வகையானவை.
- மு.வரதராசனார்
True modesty is the fear of (evil) deeds; all other modesty is (simply) the bashfulness of virtuous maids
- Unknown
Kural 1011 deals with the concept of true modesty. It suggests that true modesty arises from the fear or aversion of doing evil or immoral deeds. This form of modesty is a moral restraint that keeps one from committing wrongful actions. It is a sense of shame that arises from within, born out of a deep respect for ethical and moral codes of conduct. The second half of the verse talks about another form of modesty, which is often seen in virtuous women. This is more of a natural bashfulness or shyness that is part of their inherent characteristics. It is a demeanor that is considered admirable and noble. However, Thiruvalluvar posits that this form of modesty, though commendable, is not as profound as the modesty that stems from the fear of doing evil. So, the central message of this Kural is that the highest form of modesty is self-restraint from immoral actions, a moral compass that guides one through life. Any other form of modesty, such as bashfulness or shyness, though respectable, are secondary to this prime virtue. In essence, true modesty is a moral virtue, not just a social demeanor.
- ChatGPT 4